Pengaruh Pemanfaatan Media Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.47400/jiees.v1i2.19Keywords:
learning outcomes, science, environment, media, learning resourcesAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of the use of environmental media as a learning resource on the learning outcomes of class III science subjects at MI Al-Amalul Khair Palembang. This type of research is quantitative research with experimental methods and a one group pretest-posttest design research design. The data collection techniques used in this study were tests and documentation. While the data analysis technique used is validity test, reliability test, linearity test, normality test and hypothesis test. Based on the results of data analysis, it shows that the sig value of 0.000 is more than <0.05 and the t count is 10.617, which is greater than the t table at the 5% level, namely 1.699. The results of this data analysis indicate that Ho is rejected and Ha is accepted, which means that there is an influence between the pretest and posttest. So it can be concluded that there is an effect of the use of environmental media as a learning resource on the learning outcomes of class III science subjects at MI Al-Amalul Khair Palembang.
Downloads
References
Daryanto, 2010, Belajar dan Mengajar, Bandung: Yrama Widya.
Fatoni, dkk., 2012, Buku Ajar Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD/MI, Solo: CV. Sindunata,
Hendarwati, Endah. (2013). Pengaruh Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar Melalui Metode Inkuiri terhadap Hasil Belajar Siswa SDN 1 Sribit Delanggu Pada Mata Pelajaran IPS . Jurnal Pedagogia, 2(1), 59-70.
Istiani, Rina Munawar., Amin Retnoningsih. (2015). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar Menggunakan Metode Post to Post pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. Journal of Biology Education, 4(1), 70-80.
Khanifah, Sri., Krispinus Kedati Pukan, & Sri Sukaesih. (2012). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Biology Education, 1(1), 66-73.
Kokom Komalasari, 2010, Pembelajaran Konstektual, Bandung: Refika Aditama.
Mahkota, Silvia Prana., Tri Jalmo, & Berti Yolida. (2014). Pengaruh Penggunaan Lingkungan Sekitar Sekolah Sebagai Sumber Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis, Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah. 2(3).
Ramawati, Isye. (2016). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar sebagai Sumber Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Geografi Gea. 16(1), 66-87
Rasiman, I., Taseman, I Kartikasari, M W Laili, Muzdalifa, & S Maryam. (2020). Pemanfaatan Media Peta dalam Pembelajaran IPS Kelas V di MI Al-Muniroh 1 Ujung Pangkah. JIEES: Journal of Islamic Education at Elementary School, 1(1), 1-9.
Rita Mariyana, dkk., 2010, Pengelolaan Lingkungan Belajar, Jakarta: Prenada Media Group.
Sangidun, 2010, Kampus Kawasan Lingkungan, Yogyakarta: SAKA.
Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain, 1997. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta.
Taseman, Iman Rasiman, Arumi Puji Lestari, Atik Anturichana, Hanyfa Maulidiyah, H. H. (2020). IMPLEMENTASI EVALUASI SOAL PEMBELAJARAN IPS THE IMPLEMENTATION OF LEARNING EVALUATION ON SOCIAL STUDIES BASED ON 2013 CURRICULUM AT MI ASSYAFI ’ IYAH. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), 74–80
Taseman. (2020). Pemanfaatan Media Visual Pada Pembelajaran IPS Di MI Darul Mutaallimin Sidoarjo. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(1), 86–97.
Usman Samatowa, 2007, Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar, Jakarta: Pustaka Indonesia Press.
Usman Samatowa, 2011, Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar, Jakarta: Indeks.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 JIEES : Journal of Islamic Education at Elementary School

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.