Penggunaan Media Audiovisual Dengan Power Point di Tengah Pandemi dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Dea Lita Salsabila UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Heri Hidayat Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati, Bandung
  • Heny Mulyani Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati, Bandung
  • Dini Arlina Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati, Bandung
  • Delfianti Azzahra Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati, Bandung

DOI:

https://doi.org/10.47400/jiees.v1i2.28

Keywords:

Covid-19, Technology Audio Visual, Media Power Point, Civics Education

Abstract

The use of audiovisual media is a strategy in student learning to determine the effect and development of teacher performance on students. During the Covid-19 pandemic, Civics learning, especially in Islamic Elementary School and Elementary School, contained audiovisual learning using Power point as a tool for presenting material that was well known among users of personal computers and laptops.  In this study using several research methods in the form of secondary data with observations and experiences in accordance with the theme of learning through the media as well as utilizing library resources.  Through the Audiovisual facility with Power Point, it shows the results of research in the form of the development of the reasoning power of students who are capable of actually being and increasing the learning process for students to a more professional level in the use of learning technology.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, I.A. (2014). Powe Point Sebagai Alternatif. Jurusan PGRA IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Dryden, Gordon, & Vos. J. (2001). Revolusi Cara Belajar. Bandung: Kaifa.

Fatimah, Selviana, Widyastutik, O., & Suwarni, L. (2019). Efektifitas Media Audio Visual (Video) Terhadap Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Kelompok Masyarakat Tentang Progma G1R1J. Jurnal Kesehatan Masyarakat Katulistiwa, 44-47.

Hidayat, H., Mulyani, H., Nurhasana, S.D., Khairunnisa, W., & Sholihah, Z. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar di Dalam Pembelajaran Pendidikan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 3-4.

Indonesia.

Khaulani, F., & Noviana, E. (2019). Penerapan Metode Brainstorming dengan Bantuan Media Gambar Grafis Untuk Meningkat Hasil Belajar PKN siswa Kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 18-25.

Kualita Pendidikan Indonesia. (2020). Dampak Positif Pembelajaran Daring. Kpi

Mahfud, M. (2017). Audio Visual Sebagai Media Belajar Siswa. GURARU guru era baru.

Mastura, & Santaria, R. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Proses Pengajaran bagi Guru dan Siswa. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 291-292.

Media Visual Untuk Meningkatakan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas V SDN Inperes 012 Bajawali Kecamatan Mariang Kabupaten Mamuju Utara. JUrnal Kreatif Tadulako Online Vul.3 No. 2, 88.

Mulianti. (2020). Problematika Belajar dan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. 3-4.

Pane, M.D.C. (2020). Virus Corona. Alodokter.com.

Pitriani, N.W., Ardana, I.K., & Kristiantari, R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantuan Audio Visual Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPS. MIMBAR PGSD, 1-9.

Polymaroa, P., Kapile, C., & Hamid, A. (t.thn.). Penerapan Pembelajaran PKn Dengan

Rahmawati, N.D. (2020). Positif Negatif Belajar Lewat Daring. Kompasiana.com.

Simmons, D.E. (2002). The Forum Report : E-learning Adoption Rates and Barriers. The ASTD e-learning Handbook, 19-23.

Sulfemi, W.B., & Mayasari, N. (2019). Peranan Model Pembelajaran Value Clarification Technique Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan, 53-68.

Sutrisno. (2018). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Warga Negara Global. 42-43.

Taseman, Iman Rasiman, Arumi Puji Lestari, Atik Anturichana, Hanyfa Maulidiyah, H. H. (2020). IMPLEMENTASI EVALUASI SOAL PEMBELAJARAN IPS THE IMPLEMENTATION OF LEARNING EVALUATION ON SOCIAL STUDIES BASED ON 2013 CURRICULUM AT MI ASSYAFI’ IYAH. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), 74–80

Taseman. (2020). Pemanfaatan Media Visual Pada Pembelajaran IPS Di MI Darul Mutaallimin Sidoarjo. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(1), 86–97.

Zapalska, A. B. (2006). Learning Styles and Online Education. Campus-Wide Information Systems.

Published

2020-12-30

How to Cite

Dea Lita Salsabila, Heri Hidayat, Heny Mulyani, Dini Arlina, & Delfianti Azzahra. (2020). Penggunaan Media Audiovisual Dengan Power Point di Tengah Pandemi dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Madrasah Ibtidaiyah. JIEES : Journal of Islamic Education at Elementary School, 1(2), 120-128. https://doi.org/10.47400/jiees.v1i2.28